De Sociëteit
De Praktizijns-Sociëteit heeft als doel om voor de advocatuur en notariaat in heel Nederland een aantal belangrijke functies te ontplooien, namelijk als vereniging en dienstverlener voor kennis en opleiding. De Praktizijn verbetert de dienstverlening voortdurend en wil een aantrekkelijke partij zijn voor advocaten en notarissen om zich bij aan te sluiten.
Mini-symposium en Praktizijnsdiner
Ieder jaar organiseert de Praktizijns-Sociëteit een mini-symposium en aansluitend het traditionele Praktizijnsdiner.
Beleidsplan
In de bestuursvergadering van 26 oktober 2022 is het beleidsplan 2023-2026 definitief aangenomen. In het beleidsplan wordt geschetst hoe de Praktizijns-Sociëteit in de komende jaren de bestaande dienstverlening gaat intensiveren en nieuwe diensten zal ontwikkelen en aan de leden zal aanbieden. De Praktizijn heeft ambities bepaald voor ieder van de drie onderdelen: de vereniging, de bibliotheek en de academie. Klik hier voor het beleidsplan.
Ledenvergadering
Jaarlijks vindt in juni de Algemene ledenvergadering plaats. Ruim vooraf worden de stukken aan de leden toegestuurd en op de website van de Praktizijn geplaatst.
Advocatenkamer
De advocatenkamer bevindt zich naast onze uitleenbalie op de derde etage.
Statuten
Klik hier voor de statuten van de Praktizijns-Sociëteit.
De Praktizijns-Sociëteit is opgericht in 1837 en het lidmaatschap van de vereniging staat open voor alle advocaten, notarissen en kandidaat-notarissen. Centraal in de dienstverlening staat de bibliotheek. De bibliothecarissen hebben vanaf de oprichting een uitgebreide collectie regelgeving, jurisprudentie en literatuur verzameld en bijgehouden. Belangrijk zijn de collecties handboeken, vakbladen, staatsbladen, dissertaties en redevoeringen. De Praktizijnsbibliotheek geldt hiermee als een van de best geoutilleerde juridische bibliotheken in Nederland. De ontwikkeling van het Nederlands recht vanaf de Napoleontische tijd is in de collectie in handboeken, proefschriften en vakbladen goed te volgen en er wordt nog altijd in ruime mate relevante literatuur over alle juridische vakgebieden ingekocht.
Hoewel een uitputtende beschrijving van de historie van de Praktizijns-Sociëteit niet bestaat, kunnen enige citaten uit de lustrum toespraak van de toenmalig voorzitter Robert van Galen uit 2012 gelden als een samenvatting de geschiedenis van de Praktizijn.
Bij een gelegenheid als deze is het goed gebruik dat de voorzitter u vermaakt of verveelt met voorvallen uit het verleden van de jubilerende vereniging en saillante anekdotes vertelt. Ik heb dan ook uitvoerig onderzoek gedaan in de notulen van allerlei vergaderingen en tot mijn – en zo dadelijk uw frustratie – moet ik u mededelen: er is eigenlijk niets te vertellen. U kent misschien het interview van Godfried Bomans met de 100-jarige. Daarin vraagt Bomans aan de grijsaard: “Hoe bent u zo oud geworden?” “Het ging vanzelf antwoordde de jubilaris. Elk jaar word je een jaar ouder. Dat ligt in de natuur der dingen.”
Zo is het ook met de Praktizijns-Sociëteit. Toen de Praktizijns-Sociëteit werd opgericht werd net de Napoleontische wetgeving vervangen door het BW en het Wetboek van Koophandel en één van de doelen van de verse Praktizijns-Sociëteit was het organiseren van lezingen over de nieuwe wetgeving. Men begon ook al tamelijk vroeg met de opbouw van een bibliotheek. Die bibliotheek werd overigens gedurende bijna 40 jaar ondergebracht bij wat nu de Universiteitsbibliotheek is. Reden daarvoor was dat het te moeilijk was de bibliotheek in orde te houden en toezicht uit te oefenen. U zult wel denken: What’s new?
Bij mijn zoektocht naar onderwerpen om ons op voor te laten staan heb ik natuurlijk in het bijzonder gekeken naar de notulen van de ledenvergaderingen. Deze werden echter soms jarenlang niet gehouden en bestuursvergaderingen vonden overigens ook doorgaans maar eenmaal per jaar plaats. Tussen 1902 en 1918 waren er in het geheel geen ledenvergaderingen. En als ze er wel waren: veel belangwekkends werd er in die vergaderingen niet besproken. Zo heeft vooral vanaf de oprichting elf jaar de aanschaf van een spiegel en gordijnen op de agenda gestaan (kosten f 40) en kwam met enige regelmaat de pensioenleeftijd van de bodes aan de orde. Ik geloof dat die nogal eens heeft gefluctueerd tussen 75 en 80 jaar. Typerend is denk ik ook het briefje van het bestuurslid Grosheide aan deken Jolles uit 1966 waarin deze schrijft: “Van de Praktizijns-Sociëteit valt over het afgelopen seizoen weinig te melden. Een zekere monotonie is haar niet te ontzeggen, maar wellicht ligt dit aan de aard der sociëteit.” Zo kabbelde de Praktizijns-Sociëteit rustig voort. De meeste discussies betroffen onderwerpen zoals de aanschaf van een dubbeltjesautomaat voor de telefoon en ruzies tussen bodes en bibliothecaresses. Een belangrijke uitzondering daarop vormden de verbouwingen van het Paleis van Justitie – tweemaal – en de verhuizing van de rechtbank, want bij die gelegenheden diende steeds de positie van de Praktizijns-Sociëteit verdedigd te worden.
De geschiedenis van de Praktizijns-Sociëteit kenmerkt zich door een zekere monotonie. Er is veel grappig bedoelde correspondentie over de menu’s van de Praktizijnsdiners en soms over het innen van contributies, maar in het algemeen valt er niet veel bijzonders te melden.
De Praktizijns-Sociëteit is dus al die jaren een rustig bezit gebleven. En in die beschutting is een prachtige bibliotheek tot wasdom gekomen. Over de bibliotheek en het aankoopbeleid vindt men niet zo veel in de stukken, maar zij is de belangrijkste raison d’être van de Praktizijns-Sociëteit. En zij is, dankzij de inspanningen van het bibliotheekpersoneel, uitgegroeid tot de beste juridische bibliotheek van het land. “Het ging vanzelf”.
- Freerk (F.E.) Vermeulen – voorzitter
- Anouk (A.) Rosielle – penningmeester
- Arnout (A.C.) Stroeve – secretaris
- Anna (A.) Collignon – commissaris
- Wouter (W.) de Haan – commissaris
- Dennis (D.) Horeman – commissaris
- Arnold (A.) Keizer – commissaris
- Evert (E.J.R.) Verwey – commissaris
- Jolien (J.H.) van Woudenberg – commissaris
Postadres: Praktizijns-Sociëteit, Postbus 84500, 1080 BN AMSTERDAM.
Via directeur Maarten Bohlken kunt u het bestuur ook per mail benaderen.
Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging en is verantwoordelijk voor het gevoerde beleid. Hiertoe vergadert het bestuur met de directeur.
Voorzitters van de Praktizijns-Sociëteit sinds 1838
Naam | Van | Tot | Aantal jaren |
mr. D.A. Walraven | 1838 | 1857 | 19 |
mr. M.J. de Lange | 1854 | 1883 | 29 |
mr. P.W. Prins | 1883 | 1899 | 16 |
mr. J.A. Foest | 1899 | 1918 | 19 |
mr. F.C.N. Dammers | 1918 | 1923 | 5 |
mr. C. Giltay Veth | 1924 | 1928 | 4 |
mr. Aug.E.M. Povel | 1929 | 1952 | 23 |
mr. Ferd.W.C.H. Oldewelt | 1952 | 1961 | 9 |
mr. H.G. Stibbe | 1961 | 1970 | 9 |
mr. H.J. Brölman | 1970 | 1974 | 4 |
mr. R.H.L. Post | 1974 | 1977 | 3 |
mr. T. Sorko | 1977 | 1988 | 11 |
mr. R. Samkalden | 1988 | 2003 | 15 |
mr. M. Das | 2003 | 2007 | 4 |
mr. R.J. van Galen | 2007 | 2019 | 12 |
mr. R.G.J. de Haan | 2019 | 2022 | 3 |
mr. F.E. Vermeulen | 2022 | heden | – |
Het team van de Praktizijn bestaat uit:
- Maarten Bohlken – Directeur
- Marienelle Andringa – Juridisch informatiemedewerker
- Maaike Hoebe – Juridisch bibliothecaris
- Jesper Huijs – Juridisch informatiemedewerker
- Lindsy Niekoop – Juridisch informatiemedewerker
- Zoë Pootjes – Juridisch informatiemedewerker
- Stephan Waslander – Medewerker togakamer
V.l.n.r.: Stephan, Batuhan, Marienelle, Cato, Lindsy, Maaike en Maarten
Foto: Annemiek Jeuring
We hebben een vacature voor een juridisch informatiemedewerker. Alle informatie staat op deze pagina.
Extra korting op cursussen Netlaw voor sociaal advocaten
Sinds een paar jaar kunnen sociaal advocaten meedoen aan door Netlaw Academy georganiseerde cursussen. Zij schuiven dan aan bij advocaten van bij Netlaw aangesloten kantoren. Netlaw maakt deelname nu nóg aantrekkelijker voor sociaal advocaten: Deelname aan de fysieke cursussen kost maar € 50,– ongeacht de Lees meer
Advertentie
Maaike Hoebe
Maaike Hoebe is een enthousiaste informatiespecialist met een brede werkervaring. Na het behalen van haar diploma aan de voormalige Bibliotheek en Documentaire Informatie (nu Informatie Dienstverlening en Management) aan de Hogeschool van Amsterdam was ze niet helemaal uitgestudeerd. Ze behaalde ze ook nog de propedeuse Nederlands recht aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt met veel plezier in de zakelijke dienstverlening, maar ook heeft ze het naar haar zin bij non-profitorganisaties en in de publieke dienstverlening.
Voor de Praktizijn selecteert en bestelt Maaike de nieuwe verschenen relevante literatuur en zij zorgt ervoor dat de bibliotheekcollectie up to date is. Daarnaast ontvangt de Praktizijn van een aantal grote kantoren collecties met oude(re) boeken. Maaike selecteert de schenking, neemt de titels op in de Praktizijnscollectie of zet ze neer in het depot. Door het Praktizijnsdepot blijven oude publicaties vindbaar en bruikbaar voor werk en onderzoek. Als een oude publicatie wordt opgevraagd is Maaike meestal de bibliothecaris die door weer en wind reist om deze uit archief op te halen. Gelukkig krijgt ze hulp van een vrijwilliger om een deel van de boeken – die via schenkingen van de kantoren dubbel zijn ontvangen – op de marktplaats te zetten.
Maaike heeft naast haar kennis over actuele publicaties een fenomenaal geheugen voor oudere juridische informatie. Ze weet precies wanneer losbladige uitgave gestaakt is door de uitgever en wat de eventuele vervangende titel is.
Marienelle Andringa
Marienelle Andringa begon ooit op de school voor journalistiek in Kampen omdat ze erg nieuwgierig is. Maar ze werd een informatiespecialist die graag onderzoekt. Tijdens haar deeltijdstudie Informatiedienstverlening en -management aan de Haagse Hogeschool werkte ze bij verschillende ministeries en kenniscentra. Ze heeft ruime ervaring in kennis- en informatiemanagement binnen verschillende bedrijfsculturen zoals de zakelijke dienstverlening, de non-profit sector en bij de Rijksoverheid.
Het thema van de Rijksoverheid “Een leven lang leren” neemt ze vrij letterlijk. Naast haar werk als Information Professional bij NautaDutilh studeerde ze in deeltijd Engels aan de Universiteit Leiden. In 2016 behaalde ze haar MA in de Engelse en Noord Amerikaanse literatuur, ook in deeltijd. Bij de Praktizijn werkt dagelijks de cursusladder op de website bij.
Ze analyseert graag complexe informatie, groepsdynamiek en conflict in een culturele context. Dat is handig bij het beantwoorden van informatievragen bij de Praktizijn. “Het is een uitdaging om zo snel mogelijk informatievragen te beantwoorden. Een artikel of jurisprudentie is soms snel te achterhalen maar voor een casusvraag moet je wel de tijd nemen. Je moet je kunnen verplaatsen in de advocaat.” Dagen bij de Praktizijn zijn nooit voorspelbaar maar dat maakt het werk ook leuk. Soms staan er zaken op de rol bij de rechtbank die media aandacht genereren. Dan komen er bekende strafadvocaten of Nederlanders in beeld en staan de journalisten en cameramensen op de stoep. Bij de rechtbank op de Parnassusweg komen actualiteit, juridische informatievoorziening en maatschappelijke ontwikkelingen samen. En dat voelt stiekem toch een beetje aan als journalistiek.
Maarten Bohlken
Maarten Bohlken is van huis uit boekverkoper en is dat eigenlijk altijd ook gebleven. Na zijn gymnasiumopleiding en een paar jaar rechten aan UvA is hij allereerst werkzaam geweest als studieboekverkoper bij H. de Vries in Haarlem, daarna als beleidsmedewerker/consultant bij de Nederlandse Boekverkopersbond, vervolgens als directeur bij Jongbloed Juridische Boekhandel, een redelijk korte tijd als directeur van LibServ (onderdeel van Swets), bij Managementboek en LM Information Delivery en nu dus per 1 mei 2019 als directeur van de Praktizijns-Sociëteit. in deze functie is hij geen boekverkoper meer maar hij benadert de bedrijfsvoering van de Praktizijn wel commercieel voor zover dat binnen de context van een vereniging mogelijk is.
Als directeur is hij natuurlijk verantwoordelijk voor het beleid en de dagelijkse gang van zaken maar een aantal zaken springen voor hem wel naar voren, zowel voor de bibliotheek als voor de opleidingen.
Hij maakt zich sterk voor het op niveau houden van de kwaliteit van de dienstverlening waaronder het snel leveren van gevraagde informatie. Kwaliteitsverbetering van de onlinecatalogus met als doel om te kunnen koppelen aan kennissystemen van kantoren is een tweede zwaartepunt. Daar hoort ook het vergaren van zoveel mogelijk open access-records bij. Tenslotte vindt de oprichting van het Praktizijnsdepot een belangrijke pijler onder de bibliotheek.
Van de Praktizijnsacademie ziet hij graag dat deze zich verder ontwikkelt naast het aanbieden van kwaliteitstoetsen. Eigen cursussen ontwikkelen en aanbieden is daar een goed voorbeeld van. En dan is er nog de uitvoering van het project ter ondersteuning van de sociale advocatuur. Dit project is een echte kroon op het werk van de Praktizijn. Sociaal advocaten worden geholpen om de informatie- en opleidingskloof met de commerciële advocatuur zoveel mogelijk te dichten, het project biedt commerciële en sociaal advocaten de mogelijkheid om elkaar te treffen en tenslotte biedt het de Praktizijn de mogelijkheid om buiten Amsterdam diensten aan te bieden.
Jesper Huijs
Lindsy Niekoop
Lindsy Niekoop liep in 2014 tijdens haar studie rechten aan de Hogeschool van Amsterdam stage bij de Praktizijns-Sociëteit. Als juridisch informatiemedewerker behandelde ze zoekvragen van advocaten en hielp bij het zoeken naar bijvoorbeeld jurisprudentie en literatuur. De kneepjes van het vak als informatiemederker heeft ze nog steeds in haar vingers maar inmiddels ligt de focus van haar werk bij de Praktizijn op een ander terrein.
Wie lid is bij de Praktizijn ziet minstens een paar keer per jaar haar naam voorbijkomen. Lindsy houdt de ledenadministratie bij en verstuurt onder andere de facturen voor het lidmaatschap of literatuuraanvragen. Daarnaast verloopt een deel van de logistieke planning rond het gestructureerd intercollegiaal overleg (GIO) en de intervisie via haar. Ook komt een deel van de administratie bij verdiepingscursussen die door de Praktizijn op de rechtbank worden georganiseerd bij haar terecht. En de certificaten voor de broodnodige PO punten worden door haar in een bestandje gezet zodat de collega’s deze alleen maar hoeven te printen. Handig voor al die cursisten die na afloop van de cursus gelijk hun certificaat mee naar huis kunnen nemen.