Laden Evenementen

De fases van schadebehandeling

Een belangrijk onderdeel van het werk van een professional personenschade is dossierbeheer en regie in de zaak met een proactieve instelling. Een schadebehandeling gaat diverse fases door. Tijdens deze training bespreken de docenten de diverse fases van de schadebehandeling en bespreek je met de docenten en medecursisten de dilemma’s en aandachtspunten die iedere fase met zich meebrengt.

Zo moet je bij de start van een schade bepalen welke stappen je moet zetten in een zaak, om daarna een visie te vormen en een strategie te bepalen. Wat is het behandelplan? Welke deskundigen schakel je wanneer in en waarvoor?

Ook moet je gedurende de behandeling van een personenschadezaak een inschatting maken over het herstel en de arbeidsongeschiktheid. Welke feiten zijn hiervoor relevant? Welke schade-indicatoren kunnen benoemd worden? Is de schadestaat goed opgesteld? Moet je je prognose over de schadebehandeling bijstellen? Staat de reserve nog goed?

Een ander belangrijk onderdeel van het werk van een professional personenschade is het beoordelen van de verzamelde informatie en het dossier, zoals de dekking en de aansprakelijkheid. Kun je een eerder bepaalde route (schaderegelingstraject, medisch traject en eventueel re-integratie-traject of arbeidsdeskundigentraject) beoordelen en zo nodig bijstellen? Kun je rapportages van deskundigen kritisch beoordelen? Kun je fraudegevoelige situaties tijdig en juist onderkennen?

Iedere schadezaak moet afgewikkeld worden. Kun je op basis van gemaakte keuzes en de verzamelde feitelijke en juridische informatie de schadeposten concreet vertalen naar geld? Kun je een gemotiveerd regelingsvoorstel opstellen? Mocht er een geschil ontstaan, kun je dit oplossen?
Uiteindelijk moet je de gemaakte afspraken vastleggen in een vaststellingsovereenkomst.

Tijdens deze training krijg je handvatten aangereikt om deze vraagstukken aan de slag te gaan.

Daarnaast komen in de training de volgende onderwerpen aan bod:

dossierbeheer, regie en proactieve schadevaststelling;
het behandelplan met visie en strategie;
inschakelen van deskundigen met een juiste vraagstelling;
bepalen van een reservering;
opzetten van een schadestaat;
beoordeling van de ingezette schadehandelingsroute en relevante informatie;
schadeposten vertalen naar geld;
regelingsvoorstellen opstellen;
alternatieve geschillenbeslechting.

Aanmelden:
Let op. Gebruik code ‘KASOSR’ voor 50% korting. Aanmelden via deze link